Translate

Tuesday 19 August 2014

Mytologie peruánské Amazonie (1)

Mýty a legendy jsou nedílnou součástí nativní kultury peruánské Amazonie a předávají se od počátku věků spontánně z generace na generaci. V případě místních etnik, jsou také součástí jejich kosmovize. Je to jedna z forem učení se a porozumění světu, životu a být člověkem. Váženost mýtů dává směr jejich životům. 
V pradávných dobách byly běžnou součástí domácí konverzace. V posledních 500 letech, se však s příchodem kolonizátorů a misionářů hodně změnilo, ale i přesto se stále ještě zachovala jejich originalita, stejně jako mnoho léčebných rituálů, včetně Ayahuasky. Starší ženy a muži se hodně často dotýkají tohoto tématu, můžete s velkým respektem a zaujetím poslouchat o neuvěřitelných zvířatech a bytostech, které se v džungli objevují. Od některých šamanů nebo mužů, kteří pracují v lese, můžete dokonce poslouchat živé příběhy, které sami zažili při „zvláštních setkáních".
Ale tak, jako mnoho z bohatství této krásné země, se i historie, mýty a legendy mohou s časem vytratit, pokud se nebudeme snažit zachovat jejich důležitost pro budoucí generace. To je důvod, proč uvádím ty nejznámější příběhy, jako jedno z bohatství, jehož cílem je lépe poznat naši realitu a aby budoucí generace věděly, jak je zachovat neporušené v kolektivní paměti a mohly se tak šířit dál mezi naše potomky…

LA  SACHAMAMA

Sachamama je obrovská osamocená anakonda zvaná „Boa“, která žije v bažinách hluboké džungle. V průběhu života roste její tělo do okamžiku, který může nastat až za tisíc let, kdy se již nebude moci pohnout. Hledá vhodné místo, kde by mohla žít permanentně. Nakonec najde rozsáhlé místo, kde může zůstat a složit hlavu. Má velkou sílu, pomocí které si přitahuje oběti, na které nenápadně číhá a které se objeví před její hlavou. Jakékoliv zvíře nebo člověk, který se k ní díky své neopatrnosti přiblíží, stane se její potravou. A i když se bude snažit seberychleji utéct, pokud bude v poli její přitažlivosti, nasytí její hlad. Podle některých vyprávění je ztělesněním ducha řek a pralesa.

EL TUNCHI MALIGNO

Tunchi je bytost, která kráčí nocí v temné džungli, se smutnou duší. Někteří říkají, že je to pták, jiní brujo (černý mág) nebo zlý duch, který obtěžuje lidi. Ale nikdy ho nikdo neviděl, lidé ho poznají s respektem, když temnou nocí začne pronikat jeho pískání, které se na okamžik ztratí v dálce za horami, ale opět se objeví v blízkosti vesnice nebo na střeše. Vše je tak rychlé, že lidé se stihnou pouze modlit, protože věří, že jeho pískání kolem vesnice oznamuje předtuchu nemoci nebo smrti. Ten kdo si bude dělat z Tunchi legraci nebo ho urážet, bude ho provázet jeho pískání, v horším případě se zblázní nebo zemře.

EL YACURUNA

Yacuruna („Yacu“ – voda, řeka „Runa“ – člověk) je magický duch, nejdůležitější ve spodní džungli. Vládne všem zvířatům a duchům z vod, obvykle bývá volán šamany v průběhu rituálů s Ayahuaskou, a to jak pro dobré, tak pro zlé účely. Říká se, že se pohybuje řekami a průplavy a vplouvá do jezer, kde je velké množství krokodýlů „lagarto negro”. Když cestuje je ozdobený pásky a náhrdelníky divokých černých Boa a místo bot bude mít schránky želv Taricayas o Charapas. 
Je to jeden z mýtických Bohů, který žije v hlubinách řek a jezer a má schopnost přeměnit se v pohledného muže. Pomocí magické síly svádění, často blázní nevinné dívky, svádí je a miluje se s nimi. Poté, co propadly jeho kouzlu, přináší dívky do svého domova v hlubokých vodách a ony se stávají podvodními bytostmi, které už okolní svět nespatří. 
Říká se, že cestuje řekami a jezery v noci na velkém krokodýlovi a ve dne spí, ale nikdy nezavírá své oči. 
Podle legendy může Yacuruna komunikovat s vodními živočichy a používá jeho pravomoci vládnout. Někteří říkají, že Yacuruna se může přeměnit na růžového delfína. Také, mnoho lidí v Iquitos věří, že růžové říční delfíny přitahuje pach krve menstruujících žen. Yacuruna se může transformovat z delfína na dobře vypadající cizince. Poté, co v lidské podobě, Yacuruna může hypnotizovat dívku a použít afrodisiaka, aby ji svedl. Pod tímto kouzlem je unesena a přivedena do jeho království v hlubinách řek a jezer v Amazonii. 
V řecké mytologii mu odpovídá Poseidon. 

EL CHULLACHAQUI

 Chullachaqui (také znám jako Shabshico nebo Yashingo ) je lesní skřítek či šotek, malého vzrůstu, témeř vždy nosí barevné pončo cushma, hlavně když jde do práce na svou farmu nebo na procházku. Má schopnost vzít na sebe podobu jakéhokoliv člověka nebo zvířete, když chce chytit novou hezkou dívku a navždy ji nechat zmizet. Říká se, že lidé, kteří se ztratili v džungli, potkali tohoto skřítka. Chullachaqui se již neobjeví v reálném světě a jeho oběť se stane jedním z elfů, jejichž legii je absolutní vůdce. Hluboko v džungli má svoji farmu, na které pěstuje potraviny, které vypadají jako jedovaté, podobné bramborám, yuce a další. 

Člověk, který jde do džungle a potká tam náhodně svého příbuzného nebo známého, kterého má rád, musí být opatrný a předvídavý, protože se s největší pravděpodobností bude jednat právě o Chullachaqui, který si vzal na sebe jeho podobu za účelem únosu. Tento člověk může uniknout jeho omámení, pokud zjistí, že místo levé nohy má kopyto, jinou zvířecí nohu nebo lidskou, ale otočenou dozadu.

LA RUNAMULA

Runamula („Runa“ člověk, žena „Mula“ mezek) je monstrózní stvoření. Legenda se zrodila při příchodu španělských misionářů. Říká se, že když je vdaná nebo zasnoubená žena, nativní nebo mestic, svedena nebo podmaněna misionářem, podivným kouzlem se z ní stane bytost s ženskou hlavou a hrudí, ale s tělem mezka. V měční noci při úplňku bloudí a obtěžuje obyvatele vesnic a osad svým ržáním a dusotem kopyt. Lidé pak poznají, že tam byla žena, která měla zakázaný vztah. 

Poté nejodvážnější sledují toto zvíře, aby věděli, ke kterému domu má namířeno a kde dříve žila, když byla zamilovaná. Když je nevěrnice odhalena, léčitel (curandero) ji léčí pomocí koupelí a rituálů s Ayahuaskou, aby se zlomilo kouzlo a bylo osvobozena od svého utrpení ze zakázané lásky.

SIMPIRA

Simpira je pánem "panshin nete" neboli žlutého světa. Je vyobrazen jako obrovský černý jaguár, který má v některých mýtech jelení rohy. Ale to co ho charakterizuje, je jedna z jeho předních tlap bílé barvy ve tvaru vývrtky, která se může do nekonečna prodloužit jako had. Slouží k zachycení hříšníků a prokletých, kteří si zaslouží být v pekle ve společnosti jiných hříšníků, kteří se stali na věky bestiemi džungle.

MOTELO MAMA

Motelo Mama je obrovská želva, která nese na zádech kus lesa, který na ní roste. A někteří říkají, že by mohla žít v okolní džugli Iquitos v Peru a při pohybu způsobovat zemětřesení nebo otřesy.

EL MAPINGUARI O PADRE MONTE

Mapinguari je duch, který chrání. Může být viděn jako vzpřímené tělo o velikosti dvou dospělých mužů, s bohatými vlasy a může být schopen vypustit obrovský zápach, který slouží k potrestání pytláků a ostatních, kteří nerespektují džungli, společně s jeho nevídanou silou a ostrými drápy. Někdy se vyskytuje v mýtech jako medvěd s jednou tlapou obrácenou nebo tlapou jiného zvířete. Jiné mýty ho popisují jako chlupaté monstrum s ústy v břiše. 

Nicméně někteří lidé se domnívají, že je to obrovské a líné zvíře, které skutečně existuje v hlubinách džungle.

Zdroj: Mitología de la Amazonia peruana


No comments:

Post a Comment