Translate

Tuesday, 19 August 2014

Dieta s Ayahuaskou a dalšími rostlinami - je nutná a co obnáší?

Jeden z nejdůležitějších aspektů práce s Ayahuaskou je dodržování po staletí uznávané a posvátné tradice, kterou je speciální dieta. Připravuje nejenom tělo, ale také mysl a duši k přijmutí léčivé energie Ayahuasky a dalších rostlin. Tato dieta také ukazuje matce Ayahuasky naše záměry a je to zkouška naší sebekontroly a odevzdání se.

Dieta je vážná duchovní a fyzická práce a je potřeba k ní přistupovat s velkým respektem a pokorou. V jejím průběhu je tělo mnohem více energetiky otevřené a vypadá jako otevřený květ. Jedině v tomto stavu můžete přijmout léčivé energie rostlin, které vás zbaví různých zátěží, učí a chrání vás. Je ale také více zranitelné a může na sebe přenést energie z jiných těl. Proto je potřeba omezit kontakt s dalšími osobami. Důležitou součástí diety je také vynechání jakékoliv sexuální aktivity, tato dieta je posvátná a rostliny to nemají rády, některé jsou dokonce žárlivé. Pokud člověk nedodrží zásady diety, veškerá práce bude pryč a můžete začít znovu. Může se také zhoršit onemocnění, které chcete léčit, proto je důležité nebrat dietu na lehkou váhu. 

Při dietě se nesmí používat sůl, je to jedna z hlavních zásad. Naše tělo je zvyklé na přísun soli, ve které získáváme elektrolyty a udržujeme tak v těle vodu. Při dietě můžeme cítit únavu a málo energie, je to ale normální stav. Po ukončení diety, když začnete používat zase sůl, pocítíte, jak váš energetický systém jde nahoru a cítíte se mnohem lépe a silněji než před dietou. V závislosti na šamanovi se může dieta mírně lišit, také závisí na rostlině, se kterou jste v dietě, některé vyžadují přísnou dietu (pouze rýži a zelený banán), některé vás léčí i když jíte zeleninu, ovoce, ryby apod. 

Dieta odstraňuje toxiny a energie, které mohou způsobit ucpání a blokování ve fyzickém a energetickém těle.

Neměl by se používat cukr (v žádném případě bílý), olej, konzervy, chlazené a mražené věci, bublinkové nápoje, ostré koření, káva, černý ani zelený čaj, žádné maso (výjimku tvoří ryby vhodné pro dietu), čokoláda a další cukrovinky, umělá sladidla a další. Nesmí se samozřejmě používat žádné léky, hlavní nebezpečí představují antidepresiva, antibiotika a analgetika (ibuprofen apod.), z dalších třezalka, cigarety, marihuana ani žádné další drogy včetně alkoholu. Jedním z nejdůležitějších aspektů je jakákoliv sexuální abstinence z důvodu přenášení energií, ale rostliny to zkrátka nemají rády, některé jsou žárlivé, včetně Ayahuasky. Doporučuje se při hygieně vynechat kosmetické přípravky a vydržet 2 až tři týdny, umývat se pouze vodou. Nepoužívat repelenty ani žádné jiné výrobky, na holení apod.

Doporučujeme se vždy před cestou k příslušnému šamanovi informovat o dietě, aby jste se mohli dostatečně dopředu připravit.

Pokud se chystáte tuto dietu podstoupit, přijímejte ji s respektem a pokorou, pomůže vám posílit vaši vůli. Poproste přírodu ať vám pomůže a důvěřujte jí a ona vám pak, s důvěrou ve vás, pomůže.


Jak pracují a léčí rostliny v deštném pralese

Ve starém a moudrém deštném pralese je mnoho již popsaných i ještě neobjevených léčivých rostlin a stromů. Šamani, kteří je znají a používají pro svoji práci, říkají, že zde najdete lék na jakékoliv onemocnění, neexistuje nemoc, která by se nedala léčit.

Rostliny pracují s člověkem na spirituální úrovni. Při práci je důležitá dieta, která vaše tělo pomůže vyčistit a připraví jej na léčivou energii rostlin. 

Ayahuaska pomůže šamanovi při rituálu zjistit jaká léčivá rostlina je přesně pro vás a vaše léčení. Je to tedy naprosto individuální práce a neplatí, že na stejnou nemoc dvou různých lidí se použije stejná rostlina, protože příčiny mohou být různé a šaman vám pomůže vyléčit nejen symptomy nemoci, ale hlavně příčinu. 

Když jde šaman sbírat medicínu do lesa, jde vlastně také o takový rituál, na ochranu kouří mapačo (tabák), promlouvá se stromem (s jeho duchem - "mariri"), z něhož bude odebírat potřebnou část (tak, jak ji nazývají leche – mléko, resina, flema – hlen, corteza – kůra…). Rána, která stromu zůstane po odebrání, se zahojí podle toho, zda dotyčný, kterému byla určena medicína, dodržel správnou dietu v průběhu léčby (strava, sexuální abstinence…). Každý strom si klade různé nároky na dietu, některé (např. Capirona, Oje, Sapote Renaco…) vyžadují velice striktní dietu, protože například Oje je velice žárlivé, Capirona velmi citlivá na kontakt s jinými lidmi…Platí celkem pravidlo, že čím mohutnější a starší strom (až stovky let), tím silnější a více delikátní medicína. Pokud však člověk nedodrží správnou dietu, rána se špatně zhojí a strom mu to nějakým způsobem vrátí (zhoršení nemoci, úraz, přijde jiné nemocnění…). Pokud je však vše v pořádku, zlepší se zdravotní stav a člověk zůstává propojený s tímto stromem, jeho duch v něm přetrvává.

Před vlastní léčbou, první den, se použije tzv. "vomitivo", což je nápoj z rostliny, která má velmi silné čistící schopnosti. Používají se individuálně různé druhy, jako Tabaco, Wayra Huisacha, Yahuar Panga, Hierba Luisa...Podávájí se brzy ráno, cca v 6 - 7 hodin na lačno, nástup účinku je od několika minut do 1 hodiny a délka působení je různá, u tabáku kratší (cca 5 - 6 hodin) a u ostatních delší (11 - 12 hodin). Čištění probíhá úporným zvracením hlenů, někdy bývá i průjem. V průběhu se doporučuje pít hodně vody, která vás nutí sice více zvracet, ale i více pročistí. Vomitivo vám vyčistí téměř vše z oblasti žaludku a ostatních orgánů, co se zde nahromadilo za celý život ze stravy a životního stylu.

Někteří šamani používají i tzv. "secretos" (tajemství), které se používají k léčbě a ukážou je pouze pacientovi. Jedná se například o krátkou modlitbu, při které si přesně o půlnoci přikládá dotyčný hlízu Jergon Sacha nebo červenou řepu na postižené místo, ale nikdo ho při tom nesmí vidět. Používá se to pro zlomení a odstranění zlých kleteb.

V průběhu diety se většinou nedoporučuje podstupovat rituály s Ayahuaskou, protože by došlo ke křížení účinků a některé medicíny, zvláště z mohutných stromů jsou silnější než Ayahuaska. Dieta s jednou rostlinou většinou trvá dva až tři týdny.

Na konci diety s rostlinou vám šaman ukončí dietu podáním špetky soli a ofoukáním energetických center mapačem (tabákem), aby se uzavřely. V průběhu diety je totiž tělo energeticky otevřené, šaman ho může vidět jako rozvitý květ.

Mistrovské rostliny nejenom léčí nemoci, ale také čistí tělo, tvoří ochranu proti negativním energiím, přinášejí štěstí do života a různé vědomosti, rozvíjejí intuici a mimosmyslové vnímání, dodávají životní energii. Můžete v podstatě najít rostlinu na cokoliv, co potřebujete v životě, ale vždy k nim musíte přistupovat s respektem a pokorou. Šamani je používají při svém výcviku, je to vlastně jako „univerzita“, na které máte různé přednášky, stejně tak i diety s různými rostlinami vás učí pokaždé něco jiného. Opravdu dobrý šaman pokračuje ve svém celoživotním vzdělávání a v průběhu svého života podstupuje další a další diety, a to i z důvodu udržení si čistoty těla a duše.

Tento článek vychází z našich zkušeností, ale praktiky jiných šamanů mohou být samozřejmě jiné. 

Co je to Ayahuaska a jaké jsou rituály s Ayahuaskou

O Ayahuasce toho bylo napsáno již mnoho a je pravda, že tato úžasná liána si zaslouží své postavení, a to nejenom v říši rostlinné, kde je královnou, ale také v naší mysli. Bývá nazývána různými jmény, jako "královna všech rostlin"- protože opravdu královnou je, "liána duše" - protože vám ukazuje vaše vlastní nitro a vaši duši nebo také někdy poněkud strašidelně "liána smrti"- ale není to kvůli tomu, že byste zemřeli, někdy mohou lidé také nahlédnout do své smrti, což člověku zpětně dá velké poznání.


Jako každý člověk i každá rostlina, tedy i Ayahuaska, má svoji duši a ví moc dobře, co člověk přesně potřebuje a v jaký okamžik, na co je připravený a na co ještě ne. Můžete s ní v průběhu rituálu komunikovat a ptát se jí na různé otázky, odpovědi však můžete i nemusíte ihned dostat. Někdy si na vás potřebuje zvyknout nebo vaše tělo potřebuje být vyčištěno, abyste s ní mohli být blíže v kontaktu. Je potřeba k ní přistupovat s respektem a pokorou a nebrat ji na lehkou váhu. Není to droga, která se užije příležitostně na zážitky nebo pro zábavu. Ayahuaska je velmi silná a posvátná rostlina, kterou používají domorodí šamani v Amazonii po tisíce let za účelem především léčení, pro duchovní rozvoj a také věštění. Ayahuasca je v podstatě lék pro duši, která pracuje na všech úrovních vaší bytosti - fyzické, mentální, emocionální a duchovní.

Je velmi důležité vědět, že rituály s ní nejsou často příjemné zážitky, ale pod vedením dobrého a zkušeného šamana jsou vždy neuvěřitelně přínosné a bezpečné. V průběhu rituálů čistí tělo od negativních energií, nemocí, blokád, od věcí které nás v životě omezují, od všeho co se v nás nahromadilo za celou dobu našeho života i životů minulých. Mění nás i naše životy v lepší. Čištění se děje různými způsoby, ale nejčastější je zvracení, někdy průjmem, který může být způsoben také nesprávnou dietou v průběhu užívání Ayahuasky. Některé rituály mohou být velice intenzivní a můžete při nich zažít znovu traumata z minulosti, ale tím je definitivně odstranit. Ayahuaska nám odhaluje nejenom naše kladné a pěkné stránky, ale také negativní odvrácenou stránku, tím nám ukazuje jaké je naše nitro doopravdy a jaké jsou naše skryté stránky. Je také učitelkou, přináší vědomosti, otevírá oči a ukazuje pravdu.

Ayahuaska se běžně při přípravě nápoje kombinuje s Chacrunou, která způsobuje vize. Tato kombinace se doporučuje nejvíce. Můžete se setkat se spoustou šamanů, lépe řečeno "pseudo šamanů", kteří připravují nápoj pro své klienty, aby měli více "vizí" či zážitků a kteří připravují za tímto účelem kombinace s jinými halucinogeními rostlinami (např. Toe, Tabacco...). Tyto kombinace však mohou spíše uškodit než pomoci. Tyto rostliny jsou velice silné a používají se, pokud chcete být v dietě pouze s každou samostatně, nikoliv v kombinaci s Ayahuaskou. 

Neplatí pravidlo, že musíte mít vždy vize, ani není pravdou, že čím je člověk čistější tím méně vizí má, nebo naopak. Vše je individuální, jestli vize budete mít a jaké nebo kolik, závisí pouze na vaší koncentraci v průběhu rituálu a pokoře. A i pokud žádné nejsou, Ayahuaska vždy odvede svoji práci ať už třeba jen na úrovni fyzické, která je také velmi důležitá a souvisí s psychikou.

Každý rituál se velmi liší a je dobré od něj neočekávat konkrétní věci, to co potřebujete většinou přijde samo. Můžete si přečíst spoustu zkušeností od lidí, kteří podstoupili rituál, ale věřte, že vaše budou naprosto jiné, protože všichni se ve svém nitru lišíme. 

Tyto informace se někomu mohou zdát odstrašující, ale mým záměrem není vystrašit nebo odradit. Chci jen, abyste měli kompletní informace a váš obřad byl bezpečný. Pokud přijdete na slavnostní ceremoniál a vaše srdce a mysl budou otevřené, budete mít hlubokou úctu k této starobylé a posvátné medicíně, budete mít pravděpodobně jedny z nejkrásnějších a nejhlubších zkušeností ve svém životě.

Chci také poukázat na to, že by neměly být rituály brány na lehkou váhu, není to "zážitková turistika".



Mytologie peruánské Amazonie (2)


EL BUFEO COLORADO

Tohoto růžového delfína, žijícího typicky v Amazonii, lidé nazývají jednoduše “bufeo colorado” a odlišují ho od jeho šedých bratrů. Legenda říká, že bufeo je jako půvabná bytost nebo skřítek, která se může transformovat v mladého půvabného cizince “gringo”, kterému se líbí mladé dívky. S tímto vzledem se obvykle objevují na zábavě, které se účastní vybraná dívka. Věnuje se jí, tančí s ní, pozve ji na drink i ostatní, čímž si získá velkou pozornost a obdiv, ale sám nejí ani nepije, protože opojení alkoholem by zlomilo jeho kouzlo a lidé by zjistili, kdo to je.
Poté co se dívka zamiluje do bufeo, on ji pak zahrnuje dárky a pozornostmi. Navštěvuje ji v noci a odchází před rozedněním. Ale po nějaké době, se začne žena chovat divně, chce zůstat po celou dobu u řeky. Pokud si toho příbuzní včas nevšimnou a nepošlou ji k dobrému šamanovi, aby ji vyléčil, může v touze, aby zůstala s jejím milovaným, skočit do řeky a navždy zmizet.

EL RUNAPUMA NEBO YANAPUMA

Říká se, že kdysi existoval brujo (černý mág), který dosáhl dohody s démony džungle, kteří byli silní, zlí a chtěli dosáhnout větší a větší moci, měli potřebu pít krev a jíst lidské maso. Tito čarodějové žili na samotě v nejodlehlejší džungli. Znali tajemství transformace do Runapuma, když cítili potřebu se nakrmit. Pomocí magických písní “icaros” žádali o sílu démony v lese a pak se z nich stali nádherní černí hladoví jaguáři. V této podobě pak napadali své oběti. Nebáli se ničeho ani nikoho, protože se cítili chráněni. Uspokojili svoji chuť k jídlu a zase se vrátili do mužské podoby.
Z tohoto důvodu se předpokládá, že naprosto černí jaguáři jsou poslové z onoho světa nebo silní čarodějové, kteří jsou schopni vzít lidskou podobu a pomocí magických zpěvů získat potravu z daleka. Z tohoto důvodu je potřeba být na pozoru před těmito černými jaguári (otorongo).

EL URCUTUTO

Je to velká sova, která žije hluboko v džungli, v baldachýnu větších stromů, je to skvělý noční lovec. Legenda říká, že některé brujos – čarodějnice mají tajné dohody s urcututo a pomocí nich odesílají magické šrouby nebo šipky, které mají zasáhnout nepřítele, s cílem poškodit ho nebo se pomstít.
Jsou také často posíláni jako poslové, tam kde je ayahuaskový rituál, aby naopak ochraňovali lidi, na které byly tyto útoky směřované. Jsou považováni za zlé bytosti pro některé vyvolené, ale ostatním přinášejí štěstí, je to král noci.
Lidé města Iquitos a okolí věří, že pokud příbuzní nějaké ženy uslyší zpěv urcututo je předzvěstí, že je tato žena těhotná.

LA TANRILLA

Je malá volavka, velmi krásná, říkají, že je koketa a její dlouhé tenké nohy jsou tajným kouzlem lásky. Když je curandero pověřen připravit nápoj lásky, musí ulovit volavku pomocí foukací pistole, musí dietovat po dobu několik dnů, vytěžené kosti očistit a připravit magickou píseň “icaros”. Kosti jsou jako trubky, kterými by měl nápadník sledovat vyvolenou ženu, tato žena však nesmí zjistit, že se tak děje. Pokud vše proběhne dobře, za pár dní s radostí přijímá nápadníka.

LA CHICUA

Je noční jestřáb s hnědým peřím, kterého je jen velmi vzácné najít. Během noci zpívá magické písně, ve kterých vyslovuje své jméno...chicua...chicua...dokud se neztratí za kopcem v hluboké džungli. Lidé, kteří slyší jeho zpěv, mívají zimnici. Je také považován za zlo, které posílá nějaký brujo (zlý čaroděj) za účelem pomsty nebo ublížení. Když zpívá v blízkosti nějakého domu, lidé se ptají koho asi hledá. Lovci a rybáři věří, že pokud uslyší jeho zpěv Chicua, znamená to, že jejich partner je během jejich nepřítomnosti nevěrný.

EL AYAYMAMA

Legenda říká, že v jedné nativní komunitě byla epidemie, která zabíjela mnoho lidí. Matka, která začala cítit první příznaky onemocnění, chtěla zachránit své dvě děti a odnesla je na vzdálenou horu, kde je nechala. Nedaleko byl krásný potůček plný ryb a ovocné stromy. S velkým zármutkem a s pocitem, že už je nikdy neuvidí, je opustila. Děti si hrály, jedly ovoce a koupaly se v rokli, ale v noci cítily, že jim matka chybí a začaly ji hledat, nakonec se v džungli ztratily. Byly vystrašené a plakaly, že nemohou být ptáky a létat, aby našly svoji matku. A duch který žil na místě, kde se ztratily je transformoval na malé ptáčky, kteří letěli až ke svému lidu a viděli, že nikdo není na živu, všichni zemřeli. Ale oni stále létají a hledají svoji matku a naříkají zpěvem “…ayaymama…ayaymama…”

EL BARCO FANTASMA

Podle legendy se jedná o loď, která se pomalu vynořuje z vody při západu slunce. Je slyšet, že uvnitř je velká oslava a otevřenými okny se line červené světlo. Posádka i cestující mají středověký oděv a jsou slyšet cizí jazyky. Říká se, že tito lidé jsou duchy mrtvých. Tak jako se pomalu vynořila, tak se zase pomalu zanoří ve vodách...
LA SIRENA

Říká se, že žije osamělý život v hlubinách řek a jezer, ale stále hledá partnera, na hladinu stoupá pomocí vírů, pak na osamělé pláži či v blízké rokli sladce zpívá se žalostným přízvukem. Společně se svým šarmem a něžností k sobě takto láká muže, který ji podlehne, vše opustí a zmizí s ní navždy.

Příbuzní zmizelého si myslí, že se utopil, ale jeho tělo se nikdy nenajde a pokud se zeptají šamana a Ayahuasky, řeknou jim, že se zamiloval do Sirény a odešel s ní navěky žít do jejího království v hlubinách..

Zdroj: Mitología de la Amazonia peruana

Mytologie peruánské Amazonie (1)

Mýty a legendy jsou nedílnou součástí nativní kultury peruánské Amazonie a předávají se od počátku věků spontánně z generace na generaci. V případě místních etnik, jsou také součástí jejich kosmovize. Je to jedna z forem učení se a porozumění světu, životu a být člověkem. Váženost mýtů dává směr jejich životům. 
V pradávných dobách byly běžnou součástí domácí konverzace. V posledních 500 letech, se však s příchodem kolonizátorů a misionářů hodně změnilo, ale i přesto se stále ještě zachovala jejich originalita, stejně jako mnoho léčebných rituálů, včetně Ayahuasky. Starší ženy a muži se hodně často dotýkají tohoto tématu, můžete s velkým respektem a zaujetím poslouchat o neuvěřitelných zvířatech a bytostech, které se v džungli objevují. Od některých šamanů nebo mužů, kteří pracují v lese, můžete dokonce poslouchat živé příběhy, které sami zažili při „zvláštních setkáních".
Ale tak, jako mnoho z bohatství této krásné země, se i historie, mýty a legendy mohou s časem vytratit, pokud se nebudeme snažit zachovat jejich důležitost pro budoucí generace. To je důvod, proč uvádím ty nejznámější příběhy, jako jedno z bohatství, jehož cílem je lépe poznat naši realitu a aby budoucí generace věděly, jak je zachovat neporušené v kolektivní paměti a mohly se tak šířit dál mezi naše potomky…

LA  SACHAMAMA

Sachamama je obrovská osamocená anakonda zvaná „Boa“, která žije v bažinách hluboké džungle. V průběhu života roste její tělo do okamžiku, který může nastat až za tisíc let, kdy se již nebude moci pohnout. Hledá vhodné místo, kde by mohla žít permanentně. Nakonec najde rozsáhlé místo, kde může zůstat a složit hlavu. Má velkou sílu, pomocí které si přitahuje oběti, na které nenápadně číhá a které se objeví před její hlavou. Jakékoliv zvíře nebo člověk, který se k ní díky své neopatrnosti přiblíží, stane se její potravou. A i když se bude snažit seberychleji utéct, pokud bude v poli její přitažlivosti, nasytí její hlad. Podle některých vyprávění je ztělesněním ducha řek a pralesa.

EL TUNCHI MALIGNO

Tunchi je bytost, která kráčí nocí v temné džungli, se smutnou duší. Někteří říkají, že je to pták, jiní brujo (černý mág) nebo zlý duch, který obtěžuje lidi. Ale nikdy ho nikdo neviděl, lidé ho poznají s respektem, když temnou nocí začne pronikat jeho pískání, které se na okamžik ztratí v dálce za horami, ale opět se objeví v blízkosti vesnice nebo na střeše. Vše je tak rychlé, že lidé se stihnou pouze modlit, protože věří, že jeho pískání kolem vesnice oznamuje předtuchu nemoci nebo smrti. Ten kdo si bude dělat z Tunchi legraci nebo ho urážet, bude ho provázet jeho pískání, v horším případě se zblázní nebo zemře.

EL YACURUNA

Yacuruna („Yacu“ – voda, řeka „Runa“ – člověk) je magický duch, nejdůležitější ve spodní džungli. Vládne všem zvířatům a duchům z vod, obvykle bývá volán šamany v průběhu rituálů s Ayahuaskou, a to jak pro dobré, tak pro zlé účely. Říká se, že se pohybuje řekami a průplavy a vplouvá do jezer, kde je velké množství krokodýlů „lagarto negro”. Když cestuje je ozdobený pásky a náhrdelníky divokých černých Boa a místo bot bude mít schránky želv Taricayas o Charapas. 
Je to jeden z mýtických Bohů, který žije v hlubinách řek a jezer a má schopnost přeměnit se v pohledného muže. Pomocí magické síly svádění, často blázní nevinné dívky, svádí je a miluje se s nimi. Poté, co propadly jeho kouzlu, přináší dívky do svého domova v hlubokých vodách a ony se stávají podvodními bytostmi, které už okolní svět nespatří. 
Říká se, že cestuje řekami a jezery v noci na velkém krokodýlovi a ve dne spí, ale nikdy nezavírá své oči. 
Podle legendy může Yacuruna komunikovat s vodními živočichy a používá jeho pravomoci vládnout. Někteří říkají, že Yacuruna se může přeměnit na růžového delfína. Také, mnoho lidí v Iquitos věří, že růžové říční delfíny přitahuje pach krve menstruujících žen. Yacuruna se může transformovat z delfína na dobře vypadající cizince. Poté, co v lidské podobě, Yacuruna může hypnotizovat dívku a použít afrodisiaka, aby ji svedl. Pod tímto kouzlem je unesena a přivedena do jeho království v hlubinách řek a jezer v Amazonii. 
V řecké mytologii mu odpovídá Poseidon. 

EL CHULLACHAQUI

 Chullachaqui (také znám jako Shabshico nebo Yashingo ) je lesní skřítek či šotek, malého vzrůstu, témeř vždy nosí barevné pončo cushma, hlavně když jde do práce na svou farmu nebo na procházku. Má schopnost vzít na sebe podobu jakéhokoliv člověka nebo zvířete, když chce chytit novou hezkou dívku a navždy ji nechat zmizet. Říká se, že lidé, kteří se ztratili v džungli, potkali tohoto skřítka. Chullachaqui se již neobjeví v reálném světě a jeho oběť se stane jedním z elfů, jejichž legii je absolutní vůdce. Hluboko v džungli má svoji farmu, na které pěstuje potraviny, které vypadají jako jedovaté, podobné bramborám, yuce a další. 

Člověk, který jde do džungle a potká tam náhodně svého příbuzného nebo známého, kterého má rád, musí být opatrný a předvídavý, protože se s největší pravděpodobností bude jednat právě o Chullachaqui, který si vzal na sebe jeho podobu za účelem únosu. Tento člověk může uniknout jeho omámení, pokud zjistí, že místo levé nohy má kopyto, jinou zvířecí nohu nebo lidskou, ale otočenou dozadu.

LA RUNAMULA

Runamula („Runa“ člověk, žena „Mula“ mezek) je monstrózní stvoření. Legenda se zrodila při příchodu španělských misionářů. Říká se, že když je vdaná nebo zasnoubená žena, nativní nebo mestic, svedena nebo podmaněna misionářem, podivným kouzlem se z ní stane bytost s ženskou hlavou a hrudí, ale s tělem mezka. V měční noci při úplňku bloudí a obtěžuje obyvatele vesnic a osad svým ržáním a dusotem kopyt. Lidé pak poznají, že tam byla žena, která měla zakázaný vztah. 

Poté nejodvážnější sledují toto zvíře, aby věděli, ke kterému domu má namířeno a kde dříve žila, když byla zamilovaná. Když je nevěrnice odhalena, léčitel (curandero) ji léčí pomocí koupelí a rituálů s Ayahuaskou, aby se zlomilo kouzlo a bylo osvobozena od svého utrpení ze zakázané lásky.

SIMPIRA

Simpira je pánem "panshin nete" neboli žlutého světa. Je vyobrazen jako obrovský černý jaguár, který má v některých mýtech jelení rohy. Ale to co ho charakterizuje, je jedna z jeho předních tlap bílé barvy ve tvaru vývrtky, která se může do nekonečna prodloužit jako had. Slouží k zachycení hříšníků a prokletých, kteří si zaslouží být v pekle ve společnosti jiných hříšníků, kteří se stali na věky bestiemi džungle.

MOTELO MAMA

Motelo Mama je obrovská želva, která nese na zádech kus lesa, který na ní roste. A někteří říkají, že by mohla žít v okolní džugli Iquitos v Peru a při pohybu způsobovat zemětřesení nebo otřesy.

EL MAPINGUARI O PADRE MONTE

Mapinguari je duch, který chrání. Může být viděn jako vzpřímené tělo o velikosti dvou dospělých mužů, s bohatými vlasy a může být schopen vypustit obrovský zápach, který slouží k potrestání pytláků a ostatních, kteří nerespektují džungli, společně s jeho nevídanou silou a ostrými drápy. Někdy se vyskytuje v mýtech jako medvěd s jednou tlapou obrácenou nebo tlapou jiného zvířete. Jiné mýty ho popisují jako chlupaté monstrum s ústy v břiše. 

Nicméně někteří lidé se domnívají, že je to obrovské a líné zvíře, které skutečně existuje v hlubinách džungle.

Zdroj: Mitología de la Amazonia peruana


Monday, 18 August 2014

Perú declara patrimonio cultural a la ayahuasca


El gobierno de Perú declaró como patrimonio cultural de la nación los conocimientos tradicionales y usos de la ayahuasca, practicados por las comunidades indígenas en la selva amazónica. La decisión del gobierno peruano, comentada por el director del Instituto Nacional de Cultura, Javier Ugaz Villacorta, fue publicada en la edición del sábado de El Peruano, el diario oficial del país.

En la declaración de reconocimiento, el gobierno peruano afirma que la ayahuasca tiene cualidades psicotrópicas, esto es, que actúan sobre la psiquis, la actividad mental, el comportamiento, la percepción, al ser conocida en todo el mundo como una planta indígena que transmite sabiduría a todos los iniciados en los fundamentos propios del mundo.

También afirma que los efectos producidos por su consumo son equivalentes a la entrada a los secretos del mundo espiritual. Según el Instituto Nacional de Cultura, el ritual de la ayahuasca se ha establecido como el centro de la medicina tradicional y es uno de los pilares de la identidad de los pueblos amazónicos, siendo su uso necesario e indispensable para todos los miembros de la sociedad amazónica peruana.

La ayahuasca es una bebida obtenida a partir de cocinar la enredadera jagubé (Banisteriopis caapi), junto a una hoja de chacrona (Psichotria viridis). Según el gobierno peruano, la ayahuasca cuenta con una extraordinaria historia cultural, en virtud de sus cualidades psicotrópicas.

Virtudes terapéuticas

El Instituto Nacional de Cultura señala que el uso y resultados obtenidos con ayahuasca fueron necesarios para todos los miembros de las sociedades amazónicas en algún momento de sus vidas e indispensables para que asumieran el papel de ser portadores privilegiados, sea a través de sus comunicaciones con el mundo espiritual o para que se expresaran de forma plástica.

El gobierno peruano afirma que los efectos que produce la ayahuasca han sido ampliamente estudiados a causa de su complejidad y son diferentes de los que usualmente producen los alucinógenos.

"Parte de esa diferencia consiste en el ritual que acompaña su consumo, que conduce a diferentes efectos, pero siempre dentro de un margen culturalmente delimitado y con propósitos religiosos, terapéuticos y de afirmación cultural", afirma Javier Villacorta.

Para el gobierno peruano, la práctica de sesiones rituales de ayahuasca constituye uno de los pilares de identidad de los pueblos amazónicos y su uso ancestral en los rituales tradicionales, que garantizan la continuidad cultural, está vinculado a sus virtudes terapéuticas.

"Se busca protección del uso tradicional y de carácter sagrado del ritual de la ayahuasca, que se diferencie de los usos occidentales descontextualizados, consumistas y con propósitos comerciales", señala la declaración del Instituto Nacional de Cultura.

Reconocimiento en Brasil

El gobierno brasileño también analiza, por intermedio del Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan), un proceso para reconocer el uso de la ayahuasca en rituales religiosos como patrimonio inmaterial de la cultura brasileña.

A finales de abril, en el Centro de Iluminação Cirstã Luz Universal - Alto Santo, fundado por el maestro Raimundo Irineu Serra, en Rio Branco, el ministro de cultura Gilberto Gil recibió el documento con la solicitud de representantes de los centros que integran los tres pilares fundadores de las doctrinas ayahuasqueiras.

La solicitud mereció el respaldo del gobernador de Acre, Binho Marques, quien afirmó que "es muy fácil construir edificaciones, pero es mucho más difícil construir una fortaleza cultural como esta".

"Es nuestra reserva moral, nuestra fuente de sabiduría. Yo mismo, en momentos de incredulidad, de no tener más esperanza en el futuro, fue que encontré sabiduría e iluminación y mucha credibilidad en el futuro. Preservar esa sabiduría, esa cultura y esa iluminación es importante para Acre. Acre lo agradece. Pero tengo certeza de que Brasil lo va a agradecer, no solo Acre", afirmó Binho Marques.

El próximo 21, el programa SBT Realidade presentará los tres pilares fundadores de las doctrinas ayahuasqueiras (Alto Santo, Barquinha y União do Vegetal), que pidieron al Iphan el reconocimiento del uso de la ayahuasca en rituales religiosos como patrimonio inmaterial de la cultura brasileña.



Fuente: Altino Machado